tirsdag den 22. december 2009

Nu holder suttetyven sig væk.

Endelig begyndte Asta at synes, en sut var noget hun kunne bruge. Efter at have bukket mig de første 100 gange fandt jeg en suttekæde frem vi havde fået i gave. Den var af træ med perler og rigtig fin, men den var så fræk gang på gang at stjæle lille Asta´s sut fordi den var for tung.....
Så måtte Mutti igang. Jeg havde egentlig købt seleklemmerne fordi jeg ville sy nogle suttekæder, men det blev til hæklede istedet. Efter nogle forsøg er det lykkedes mig at lave en i den rette størrelse :o)

Jeg har forsøgt at lave en opskrift og tage nogle billeder undervejs, i tilfælde af jeg ikke får mig formuleret så det er til at forstå. Teksten til de enkelte billeder står underneden. Skulle I gå hen, at vise billeder af de færdige resultater på jeres blog ville jeg blive rigtig glad hvis I i jeres indlæg vil ligge et link til min blog, om hvor I har opskriften fra. God fornøjelse, hvis nogen skulle få lyst til et overkommeligt og særdeles nyttigt hækleprojekt :o)

Materialer:
  • Der hækles med garn svarende til hækle nål nr. 3. Jeg har brugt bomuldsgarn 8/4.
  • Brug evt. pynte garn eller andet til den sidste omgang.
  • 1 seleklemme (jeg har købt dem i Stof & Stil)
  • 1 stk knap.

Hækl 56 lm. Vend, stik ned v. 2.m fra nålen, hækl 55 fm.



I sidste m. hækles i alt 4 fm for at komme rundt om enden.

Hækl 55 fm, 4 fm i alt i sidste m. for at komme rundt om enden, forsæt med fm. langs siden


I enden hækles 3 fm sammen for at lave et hjørne, 1 fm, 3 fm for at danne hjørnet i modsatte side.


Fm langs siden, i enden hækles 5 lm til knaphul, spring 2 fm over, 1 km i fm.


Bryd garnet og træk igennem.


Fæstn garnet med en fm, der hækles fm henover garnenderne for at hæfte disse.


I enden hækles *3 fm i midterste fm af de 3 fm fra sidste omg * så der dannes et hjørne, 2 fm, fra * til *, derefter fm ned langs siden.


I knaphuls løkken hækles passende antal fm.

Hækl færdig ned langs siden, bryd garnet og træk igennem. Enden hæftes med en nål.

Der laves et ombuk i enden modsatknaphullet, sæt seleklemmen i og sy ombukket fast.


Lav et passende ombuk til "suttehanken" og sy knappen godt fast.


Fiks og færdig er suttekæden klar til, at "angribe" savlesmækken eller hvad det måtte være :o)

18 kommentarer:

  1. Sikke en fin suttekæde ! Så smukt med sølvkanten :-)

    SvarSlet
  2. Du er genial Lunde!! Smuk instruktion og smuk suttekæde til smukke Asta! Håber I hygger jer i vintervejret og rigtig, rigtig GLÆDELIG JUL!!!

    SvarSlet
  3. Uh tak, så fin den er, nu behøver jeg ikke selv digte, vil nemlig lave sådan en til min lækre nevø - nu er det bare at komme i gang :)

    SvarSlet
  4. Tak for din hilsen på bloggen. Den slags hilsener biver jeg altid så glad for at få.
    Skønt suttekæde du har lavet. Jeg er jo blevet helt vild med rosa og metallig garner sammen så den er "lige i øjet" hos mig.
    Programmet, hvor man kan sætte billeder sammen hedder PhotoScape og kan hentes gratis på internettet. Det er suoer enkelt at bruge, så bare google navnet så kommer det fluks til dig.

    Godt nyt år.
    Karen

    SvarSlet
  5. Hejsa.
    sikke en fin blog du har. den glæder jeg mig til at gå mere ombord i.
    det er godt nok en smart sutte kæde. det ser flot ud med sølv og rosa sammen..

    -sara

    SvarSlet
  6. Der var en ny der spurgte om programmet i dag og opfordrede til at jeg lavede et indslag om det.
    Lader til det var lige hvad der var ventet på derude....Der er nu hellerikke noget som gavnlige ideer til alle....

    Mange hilsener
    Karen

    SvarSlet
  7. Lunde! Er I begravet i sne derude i Glaphuset?? Har Asta det godt?
    Jeg ville bare lige fortælle dig hvordan, man eks. linker til en give away :)
    Du går ind i betjeningspanelet --> layout --> trykker på "tilføj gadget" --> Trykker på "billede".
    Her sætter du så tekst, billeder og link ind. Jeg plejer bare at højreklikke på give away billedet og gemme det på mit skrivebord og så slette det igen bagefter.
    Håber det hjalp lidt :-)

    SvarSlet
  8. Du er så flink til å hekle. En flott arbeidsbeskrivelse du har laget til denne. Den ble så fin: )

    SvarSlet
  9. Hej...

    den er da helt fantastisk.. Og jeg har lige lavet en, som vil blive vist på min blog, når det babyshower jeg skal holde er overstået.. Tak for idéen, og instruktionen...

    Lone

    SvarSlet
  10. Så fin den er, - og så flink du er til å fotografere og vise det så informativt at selv jeg muligens kan få det til :)) - Jeg er flinkest med tegneblyant, eller med sag, - men nå ser det ut til at jeg kan gå på mitt "første" hekleprosjekt på 20 år :)) - Og den skal gå til lille Jakob, min nevø som ble døpt i går.

    SvarSlet
  11. Hej igen...

    Jamen jeg havde jo set dine.. Det er da helt utroligt du både har lagt instrukser m.m.

    Jeg kan godt lide at du har skiftet farve på dine.. Det skal jeg forsøge mig med.. Jeg fortsat nybegynder når det kommer til hækling..

    Lone

    SvarSlet
  12. Hvordan undgår man at suttekæderne snor sig, har forsøgt at presse, stive og hækle frem og tilbage, men når de skla have lidt længde snor de sig. har du en løsning? kærlig hilsen fra miss. møllebo

    SvarSlet
  13. Hejsa :-) Flot suttekæde, men hvon laver man en km (kantmaske) ?

    SvarSlet
  14. Hej ;)
    Sikke en skøn blog du har og tak for opskriften!
    Har lagt et link til din blog på min blog sammen med et billede af den suttekæde, som jeg straks måtte hækle da jeg fandt din opskrift igår ;)
    God jul!
    Venlig hilsen Julie
    Julie

    SvarSlet
  15. Hej,
    Tak for en super opskrift.
    Har nu fulgt den til punkt og prikke, men desværre så snor suttekæden sig, har du et bud på hvorfor den gør det?

    På forhånd tak

    Venligst
    Kirstine

    SvarSlet
  16. Hej

    Tak for at dele den fine opskrift. Det er mit allerførste hækle projekt(Ikke mit sidste)og jeg må sige at jeg er blevet glad for resultatet.
    Jeg har til sidst strøget sutte-kæden med en damp strygejern for at undgå at den snore sig.
    Så vil jeg da også lige sige at du har en rigtig fin blog, den er meget inspirerende.

    Med venlig hilsen
    Tina

    SvarSlet
  17. Hej

    Endelig en opskrift som nybegyndere kan bruge. Great!

    SvarSlet
  18. Hejsa
    Jeg har med stor fryd og fornøjelse kreeret suttekæder ud fra din opskrift -og er blevet inspireret til min egen.
    Tjek den ud hvis du har tid og lyst;-)
    (og har linket til dig:-))
    GOD søndag - Kh Jonna

    SvarSlet

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)