mandag den 25. januar 2010

Tilbage til middelalderen

Under oprydningen i mit hobbyrum er kostumet her dukket op.
Jeg har på et tidspunkt været i gang med uddannelsen til modelsyer v. Teko. Jeg indså dog at glæden ved, at sy havde langt større tilfredsstillelse for mig når jeg selv bestemte hvad og hvornår der skulle noget under trykfoden. Så derfor sprang jeg fra uddannelsen. Jeg nåede dog at lære en masse grundlæggende teknikker og dem nyder jeg godt af i dag :o)
Her er min Middelalderkjole som bla. kom til verden under uddannelsen. Vi trak en tidsperiode, skulle så sætte os ind i den tids samfund og beklædning, derefter lave et kostume. Det kom der denne kjole ud af.
Yderkjolen er syet af et gammel tungt velourforhæng. Den øverste del er syet i facon vha. biser. KÆMPE arbejde, pyha, kan pludselig kalde det ret tydeligt frem igen :o) Der er så syet på tværs af dem, så de skiftevis ligger ned den ene og den anden vej.
Underkjolen er syet af lagenlærred, som jeg har broderet på.
Begge kjoler er kendetegnet ved at vidden i dem er syet vha. kiler. Det brugte man meget under middelalderen, så stoffet rakte længere, smart nok :o)

2 kommentarer:

  1. Det er godt nok et flot stykke håndværk !

    SvarSlet
  2. Det var virkelig også et KÆMPE arbejde. Havde det ikke været fordi det var en opgave og jeg elsker at udfordre mig selv på den front, så havde jeg nok heller ikke lige sprunget ud i det bare sådan herhjemme.

    SvarSlet

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)