mandag den 26. november 2012

Morfar Minder #1 - Et tidsbillede mellem Oldefar og Oldebarn

Som jeg skrev i mit sidste indlæg, har jeg fornyelig mistet min søde Morfar. Nu er vi ved at tømme hans hus. Forleden havde jeg hans telefon med hjem. Godtens første kommentar da hun med sit knivskrape blik spotter den i vindueskarmen: "Moar, hvad er det ???" Da jeg fortæller, at det er Oldefars telefon vi har fået kigger hun en anelse skeptisk på mig og stikker så fluks sine små fingre i drejeskiven :o) Da hun er kommet i seng, må jeg trække på smilebåndet da jeg ser hendes Peter Plys tlf stå ved siden af. Et hyggeligt og minderigt tidsbillede af et Oldebarn og hendes Oldefar :o)

Den gamle telefon skulle efter sigende virke, jeg har ikke fået den sat til endnu. Men jeg erindre tydeligt hvordan den næsten står og danser når den højtlydt bryder ud i "sang." :o)


Den har været i brug indtil for få år siden. Da måtte den bukker under for manglende brugervenlighed, så den har holdt ferie indtil nu. En god omgang vask var blevet nødvendig. Alt imens det står på, tænker jeg på hvor mange timer linien mellem Fyn og Jylland har været optaget, når min Morfar har haft det tunge rør op til øret. Jeg har aldrig haft min Morfar tæt på rent geografisk, men hans ofte opkald gjorde, at han altid vidste hvad der skete hjemme hos os. Det gør også, at jeg i dag tænker tilbage på min Morfar som altid nærværende.


Jeg kan høre den karakteristiske skraslende lyd af røret der løftes og en stemme siger: "Det er Morfar". For det kan godt være telefonen er gammel, men den var selvfølgelig tilsluttet nummerviser, så han altid vidste hvem der ringede ;o)


Mon nogen ved hvor gammel sådan en Kristian Kirk telefon er ???

2 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig mindeting fra din kære morfar! Der er bare noget helt særligt over sådan en fin gammel telefon :-) Jeg ved desværre ikke hvor gammel sådan en sag er, men den er nok ret gammel.

    SvarSlet
  2. Det har du ret i Trine. Der ér noget over sååån gammel fon. Jeg tror også den er tudsegammel. Skal have spurgt min mor om det er deres første telefon, og hvornår den kan fra :o)

    SvarSlet

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)