torsdag den 15. maj 2014

Über nice lænestol :o)

Mission completed ;o)

Lænestolen jeg flashede i dette indlæg har gennemgået en forvandling, nu kan I se det lækre resultat her.


Lænestolen er fra 1968, den var sammen med en briks og et sofabord min svigermors "flytte-hjemmefra-møbler". Betrækket er ikke det den er født med, men et den har fået på i 80´erne. Stolen bar præg af, at have stået i hi på loftet. Jeg startede med at vaske den ned med en god opløsning af salmiakspiritus og varmt varm, jeg brugte den ru side af en grydesvamp. Efter afvaskningen stod det ret klart for mig, at træet ikke var teaktræ. Det gjorde istandsættelsen noget mere omstændelig.


Det er ikke nyt for mig, at fikse møbler op, men jeg kunne bare mærke at det var noget andet med dén her stol. Den skreg på at komme i professionelle hænder.


Gennem nogen som kender nogen fik jeg kontakt til en møbelsnedker. Mit ønske om at stolen fik teaktræsfarve var alfa omega, for at den kunne stå i stuen og passe til min Morfars gamle teaktræsskænk. Det var nødvendigt at træværket blev slebet helt i bund og al gammelt lak blev fjernet. Det blev helt klart for mig at træet er massivt bøgetræ.


De lange tydelige og karateristiske åre der er i teaktræ er der ikke, men farven er den helt rigtige. Jeg skulle selv købe bejdsen. Jeg kan godt hilse og sige det ikke var nemt. Der er stor forskel på bejdse alt efter hvilken træsort de skal på. Den bejdse jeg endte ud med er rent faktisk en kirsebærstræ-bejdse, men når den kommer på bøg får den teaktræsfarven. Ser man det !!!


Som det ses ganske tydeligt var særligt armlænene medtaget, da de har fået fugt på et tidspunkt. Men den gode møbelsnedker har virkelig gjort hvad han kunne, for at få dem til at stråle igen.


Træværket har virkelig fået sin glans tilbage. Ikke mindst den flotte lak hvor der ikke er et eneste penselstrøg at ane.


Bunden på stolen er den oprindelige med nogle kraftige elastikker under stoffet.


Betrækket er købt hos Hyndeskrædderen. Det er fra Kvadrat og hedder Dice Turkis vævet af 95% ny uld og  5% nylon. Det har en slidstyrke 60.000 martindale, slidstyrken er ikke helt ligegyldigt når man skal vælge stof. Hos hyndeskrædderen sender de gerne klippeprøver, dvs. at man kan få op til 3 små stofprøver tilsendt uden beregning, inden man vælger det endelige stof. Hynderne var været ved møbelpolstre. Jeg kunne godt selv have syet betrækket, men ligesom træværket så skreg hynderne på professionelle hænder. Her vil jeg sige, det godt kan betale sig at undersøge markedet ift. priser, for dem er det MEGET forskel på. 


Jeg er simpelthen SÅ glad for den 46 år gamle stol. Den klæder stuen og matcher de andre teaktræsmøbler perfekt. Man sidder rigtig godt i den, og den er et lækkert syn for øjet. Godten og Svesken har også taget den til sig, hver fredag aften når der er Disneysjov, da bliver stolen slæbt hen foran fjernsynet. Så spiller det MAX ;o) Næste projekt er, at få syet nyt betræk til sofapuderne så det hele matcher hinanden :o)

Rigtig gode bededage til blogland.
Anette.

10 kommentarer:

  1. Den er blevet rigtig flot. Anne har fået sin morfars gamle skrivebordsstol slebet og bejdset og et håndtag er skiftet. Derefter er den også ombetrukket med kvadrat stof. Den er hun så glad for, og det er dejligt at de gamle møbler kommer til ære og værdighed igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bodil :o)
      Ja, det er virkelig en fornøjelse at kunne vække de gamle møbler til live igen. Det er bare noget ganske særligt med et møbel med historie fremfor et laminatmøbel fra Ikea ;o)

      Slet
  2. Super fin stol! Sikken en forvandling!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Hanne :o)
      Jeg elsker før og efter billeder ;o)

      Slet
  3. Hvor er den flot. Min far købte en lignende stol - eller måske magen til - da han flyttede hjemmefra i 1960'erne. På et tidspunkt malede han stellet sort. Efter den havde stået på loftet i mange år overtog jeg den, da jeg flyttede hjemmefra. Stellet blev igen malet, og jeg fik lavet nye hynder. Stolen har virkelig god siddekomfort, jeg er meget glad for min.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte :o)
      Kan godt forstå du er glad for din stol :o) Jeg deler glæden med dig, for min stol. For man sidder virkelig godt i den, siddekomforten er i top, og det er stolens sjæl også :o)

      Slet
  4. Hej

    Jeg har netop arvet en stol magen ved blot i teak. Er der mon nogen der ved hvem der har designet den og hvor den er produceret.

    Jeg skal nu i gang med den store renovering da stolen er godt medtaget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Brian.
      Beklager jeg først ser di kommentar nu :o(
      Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med en designer bag stolen. Jeg er ret overbevist om at disse stole er lavet i rigtig mange afskygninger og træsorter. Jeg mener Wegner på et tidspunkt har lavet en der minder om min, men der er noget med hældningen på ryglænet, samt placeringen af sæddet i forhold til ryglænet der er anderledes og som "lugter" af design ;o) HVis du forstår hvad jeg mener. Min stol er ikke en design stol. Held og Lykke med renoveringen, måske du er blevet færdig siden du skrev her ???

      Slet
  5. Hej har tilfældigt fundet ind på din blog og blev meget positiv overrasket. Jeg laver selv en del gamle møbler i stand, kun fordi jeg synes det er så spændende men indimellem kunne jeg godt bruge en professionel møbelsnedker eller polstrer, så jeg vil spørge om du vil sende mig navnet på dem du har brugt og hvad det har kostet at få givet stolen sådan en omgang, på forhånd tusind tak:) eva2049@gmail.com
    Eva

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eva.
      Velkommen til :o) Dejligt at du er blevet positivt overrasket :o) Det er sjovt at give gamle møbler nyt liv, og fornøjelsen og glæden over dem er bare noget helt specielt fordi der bliver lagt en masse tanker og kærlighed ind i møblet, i takt med forvandlingen :o)

      Forsat god fornøjelse med dine møbelrestaureringer.
      //Anette.

      Slet

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)