tirsdag den 23. februar 2010

Så kom den også :o)

Så kom den også. Den hjemmebikset opskrift på mine savlesmækker. Jeg håber den er til at forstå. Jeg har nemlig i sin tid lavet den som et diagram, se billedet nederst. Jeg har nu forsøgt at lave den om til skrift. Skulle der være noget der er helt volapyk, er I velkommen til at ligge en kommentar, så skal jeg forsøge, at hjælpe så godt jeg kan.

Skulle I gå hen, at vise billeder af de færdige resultater på jeres blog ville jeg blive rigtig glad hvis I i jeres indlæg vil ligge et link til min blog, om hvor I har opskriften fra.

På forhånd tak og rigtig god fornøjelse :o)
Kh Anette.


Hæklet savlesmæk.

Materialer:
1 ngl. Bomuldsgarn.
1 knap.

Hæklenål:
Nr 3.

Hvor intet andet er nævnt vendes der med 1 lm.

Række 1: 20 lm. Vend.
Række 2: 19 fm, hækl 3 fm i sidste fm = 22 fm. Vend.
Række 3: 21 fm, hækl 3 fm i sidste fm = 24 fm. Vend.
Række 4: 23 fm, hækl 3 fm i sidste fm = 26 fm. Vend.
Række 5: 25 fm, hækl 3 fm i sidste fm = 28 fm. Vend.
Række 6: 27 fm, hækl 3 fm i sidste fm = 30 fm. Vend.
Række 7: 29 fm, hækl 3 fm i sidste fm = 32 fm. Vend.
Række 8: 31 fm, hækl 2 fm i sidste fm = 33 fm. Vend.
Række 9: 32 fm, hækl 2 fm i sidste fm = 34 fm. Vend.
Række 10: 33 fm, hækl 2 fm i sidste fm = 35 fm. Vend.
Række 11: 34 fm, hækl 2 fm i sidste fm = 36 fm. Vend.
Række 12: 35 fm, hækl 2 fm i sidste fm = 37 fm. Vend.
Række 13: 36 fm, hækl 2 fm i sidste fm = 38 fm. Vend.
Række 14 - 25: 38 fm. Vend.
Række 26: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 37 fm. Vend.
Række 27: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 36 fm. Vend.
Række 28 - 29: 36 fm. Vend.
Række 30: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 35 fm. Vend.
Række 31: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 34 fm. Vend.
Række 32 - 33: 34 fm. Vend.
Række 34: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 33 fm. Vend.
Række 35: Hækl de 2 første fm sm, fm til enden = 32 fm. Vend.

Der påbegyndes nu at hækle sidestykkerne, en side af gangen.

Sidestykke:
Række 36: 11 fm. Vend.
Række 37: Hækl de 2 første fm sm, 7 fm, hækl de 2 sidste fm sm = 9 fm. Vend.
Række 38: 9 fm. Vend.
Række 39: Hækl de 2 første fm sm, 5 fm, hækl de 2 sidste fm sm = 7 fm. Vend.
Række 40: 7 fm. Vend.
Række 41: Hækl de 2 første fm sm, 3 fm, hækl de 2 sidste fm sm = 5 fm. Vend.
Række 42: 5 fm. Vend.
Række 43: 3 fm, hækl de 2 sidste fm sm = 4 fm.
Her lukkes den ene side. (knapsiden)


Den anden side forsættes således:
Række 44 - 62: 4 fm. Vend.
Række 63: 1 fm, 2 lm, 1 fm i sidste fm. Vend.
Række 64 - 66: 4 fm, hvoraf de 2 midterste er om de lm fra sidste rk. Vend.
Række 63: gentages i alt 6 gange = 6 knaphuller. Rækkerne 64 – 66: gentages 5 gange
= mellemrum mellem knapperne.

Afslutning af strop:
- Ved 6. gentagelse af række 63 hækles 4 fm, hvoraf de 2 midterste er om de lm fra sidste rk. Vend.
- Hækl de 2 første fm sammen, hækl de 2 sidste fm sm. Klip garnet og træk igennem.

Kanten:
Garn enderne hækles med ind, som hæftning.
Omgang 1:
Start i bunden af smækken, der hækles fm hele vejen rundt. I hjørnemaskerne på henholdsvis knap sidestykket og stroppens endemasker, hækles 3 fm i hjørnemasken.
Omgang 2:
Der kan hækles fm rundt igen som i 1 omg. Man kan også vælger at lave en picot/musetak kant. Se forskellen på billedet øverst
Slut med at klippe garnet og træk igennem løkken og hæft.


Montering:
Knappen syes godt fast.

Her er et link til hvordan man hækler picot/musetak kanten som på billedet her.

Her ser I et billede af mit noget krøllede diagram, men det kan måske hjælpe hvis noget i opskriften ikke fremgår helt klart. OBS: Stroppens længde på billedet/diagrammet her stemmer ikke overens med den i opskriften. Længden i opskriften synes jeg passer bedst.

13 kommentarer:

  1. Dine savlesmække er super fine – kan være jeg en dag skal prøve at følge din opskrift. Tak fordi du deler. :-)

    Ha' en skøn dag!

    Kh. Tine

    SvarSlet
  2. Du er en svedske !
    1000 tak :-)

    SvarSlet
  3. Hej Tine.
    Taaaak for de pæne ord. Håber opskriften kan følges uden de store problemer, ellers så ved hvor der er hjælp at finde :o) Selv tak, jeg tar jo også dine gode idéer til mig, så selvfølgelig deler jeg :o)
    Også dejlig dag til dig.
    Kh Anette.

    Hej Miri.
    Det var så lidt.
    Kh Anette.

    SvarSlet
  4. Ihhh... hvor fint! Den opskrift vil jeg lige have kigget på - har selv en lignende opskrift, men synes den er lidt kort i det, og som bettemanden vokser og spiser mm. så skal den være længere! Tusind tak for dit arbejde - skal helt sikkert nok linke til ophavsmanden! ;)

    SvarSlet
  5. Hej Helle.
    Hvis du gerne vil have smækken længere end den er her i opskriften hækler du bare flere rækker mellem rk. 14 - 25. Jeg synes jeg har god erfaring med de hæklede savlesmækker her. Der suger rigtig godt. Og det blir ikke mindre for hver gang de blir vasket :o)
    Dejligt hvis du vil linke, tak skal du ha´ Helle. God aften af det der er tilbage af den :o)
    Kh Anette.

    SvarSlet
  6. Hej
    Jeg falder pladsk for dine hæklede savle smæk. Sælger du dem? Jeg har nemlig en butik i København hvor vi sælge børnetøj.
    Håber at høre fra dig.
    Du må meget gerne skrive til miausophisticat@gmail.com

    SvarSlet
  7. Hej! Jeg opdagede din fantastiske blog igår, forstår dog ikke hvordan den er gået mig forbi :)
    Så jeg har igår aftes hæklet en savle smæk, og det er helt sikkert ikke den sidste. Og jeg skal helt sikkert også prøve suttekæderne.
    Tak fordi du deler :O)

    Kh Anna

    ps. linker til dig når jeg viser resultatet frem :O)

    SvarSlet
  8. Super fin hagesmæk!!

    Jeg forstår dog ikke hvad du mener med 'sidestykker' i din opskrift? Men jeg er også hæklenybegynder...

    Mvh Anne

    SvarSlet
  9. Hej!
    Først vil jeg sige tak for en super fin blog... og en fin og nem opskrift. Jeg er nybegynder, så jeg har alligevel nogle spørgsmål, da jeg synes mit resultat virker meget anderledes og mindre end den på billedet! Hækler du fastmasker gennem begge/ hele masken, eller den forreste el bagerste? Og hvilken type garn har du brugt ( løbelængde )? Jeg har brugt "cotton nr 8." og den er nok ik så kraftig!? Jeg har lavet "sidestykkerne" smallere og stroppen længere for ellers bliver den for lille!
    På forhånd tak for hjælpen!

    Mvh Trine

    SvarSlet
  10. De ser godt nok fine ud. Jeg vil straks gå igang med at prøve opskriften.

    Jeg har dog lige et spørgsmål. Hvad mener du med "Hækl de to første fm sm" ?

    Vh Rikke

    SvarSlet
  11. Hej

    Super fine ting du laver :0)

    Jeg har gemt din opskrift på de fine stribet hagesmækker.

    Kh Karina

    SvarSlet
  12. Skøn blog :-)
    Sidder og hækler hagesmæk men synes halshullet er meget småt hvad str. vil du sige det er til?
    Er det til helt nyfødte

    De bedste hilsner
    Tina

    SvarSlet
  13. Hejsa, så fine!! Laver du tilfældigvis på bestilling og sælger? Mvh

    SvarSlet

Det er altid dejligt at få en kommentar med på vejen :o)